
[…] Йоан Кръстител често е наричан последният от старозветните пророци. И с право. Исус Христос, който му е първи братовчед, заявява за Йоан, че няма по-голям измежду родените от жена от Йоан; но все пак, и най-малкият в небесното царство е по-голям от него.
Сам Йоан заявява, че не е достоен да върже връзките на сандалите на Исус. В проповедите си Йоан твърди, че той кръщава с вода, но Този, Който идва след него „ще ви кръсти с огън“.
Посланието на Йоан подготвя почвата на сърцата и на народа за Личността, служението и проповедта на Исус Христос, Божия Син и Спасител – очакваният Месия.
Централният въпрос, който задаваме е, защо Исус, трябваше да се кръсти от Йоан, а не обратното. В този смисъл беше и бележката на Йоан към Исус: „Не аз Теб, Ти мен трябва да кръстиш!“ По-големият е този, който кръщава по-малкия. Йоан нямаше никакво съмнение, поне в онзи момент, относно това, кой е по-големия измежду него и Исус. Исус го поправи: „Нека да изпълним всичко, което е право“ (Матей 3:14-15).
Право беше Исус да бъде кръстен от Йоан по няколко причини.
Първата беше това, че всички от Юдея и Ерусалим идваха да се кръстят за покаяние и прошка на греховете. Исус не само бе Личността на Сина в Троицата, която дойде в плът, за да послужи на падналия свят; Той бе и част от народа. Така Исус се идентифицира с народа, на който бе дошъл да послужи.
По-важната причина изглежда е, че в това кръщение, което е за покаяние и прощение на греховете, той се идентифицира с пълното покорство към Бог Отец и с изпълнението на Своята мисия като Спасител. Исус показва покорство и най-вече приемственост. Той бива кръстен от най-великия от старозаветните пророци, чиято цел е да подготви пътеките за Господа. Кръщението на Исус е не само приобщаване към народа, но и приобщаване към мисията, която имаше да изпълни. Ако хората идваха и се кръщаваха, защото имаха нужда от покаяние и прошка, то Исус се кръсти, защото Той беше това покаяние и прошка. В кръщението на Йоан Кръстител се срещат отчаяната нужда от прошка и възстановяване на погиващия в греховете си народ, и отделен човек, и изявяването на Божия Агнец, чрез който тази прошка и връщане към Бога и живота ще бъде осъществена. […]
След това кръщение служението на подготовка на Йоан не спира, но кулминацията на това служение вече е отминала. Мисията е изпълнена. Агнецът Божий е открит на Израел. Духът на Господа е потвърдил това, ведно с глас от небето. Оттук нататък започва издигането на служението на Исус Христос. За известно време двете служения се припокриват във времето, но Йоан вече е изпълнил пророческия си призив – оттук нататък „той трябва да се смалява, а Исус Христос да се възразстява (расте)“.
Израел вече има посока в изпълнението на очакването за Спасител и за небесното царство. Израел трябва само да се обърне към Писанията, дадени му от Бога, и да види, че Йоан Кръстител сочи към Исус Христос. Има само един вечен завет, който се изявява в срещата на Стария и Новия Завет, в кръщението във вода на Исус от Йоан.
Целта на това кръщение е да подготви сърцата на хората на Израел и Исус да бъде изявен на Израел. […]
Из статията „Защо Исус трябваше да бъде кръстен от Йоан Кръстител?“. Можете да прочетете цялата статия тук.
Слушайте проповедта „Защо Исус трябваше да бъде кръстен от Йоан Кръстител?“ в YouTube канала на Християнски мисионерски център – Видин.