Въпрос: „Какво е Цветница?“

Дървен кръст върху палмова клонка

Отговор: Цветница[1] е денят, в който отбелязваме триумфалното влизане на Исус в Йерусалим, една седмица преди Неговото възкресение (Матей 21: 1–11). Когато Исус влезе в светия град, той наближи кулминацията на дългото Си пътуване към Голгота. Той беше дошъл да спаси изгубените (Лука 19:10) и сега беше моментът – това беше мястото – да осигури спасението. Цветница отбеляза началото на това, което често се нарича „Страстна седмица“, последните седем дни от земното служение на Исус. Цветница беше „началото на края“ на дейността на Исус на земята.

Цветница започна с пътуването на Исус и учениците Му през Елеонската планина. Господ изпрати двама ученици напред в село Витфагия, за да намерят животно, което да язди. Те намериха необяздено осле на магаре, точно както Исус каза, че ще стане (Лука 19:29-30). Когато отвързаха ослето, собствениците започнаха да ги разпитват. Учениците отговориха с отговора, който Исус даде: „На Господа трябва” (Лука 19:31-34). Удивително е, че собствениците бяха доволни от този отговор и пуснаха учениците. „И докараха го (магарето) при Исуса; и като намятаха дрехите си на ослето, качиха Исуса“ (Лука 19:35).

Когато Исус се възкачваше към Йерусалим, около Него се събра голямо множество. Тази тълпа разбра, че Исус е Месия; това, което те не разбраха, беше, че още не беше време за създаване на царството – въпреки че Исус се беше опитал да им го каже (Лука 19:11-12). Действията на тълпата по пътя пораждат името „Цветница“: „А по-голямата част от множеството напостлаха дрехите си по пътя; други пък сечаха клони от дърветата и постилаха ги по пътя“ (Матей 21:8). Разстилайки наметалата си по пътя, хората отдаваха на Исус царското поведение – цар Ииуи бе удостоен с подобна чест при коронацията си (2 Царе 9:13). Йоан отбелязва детайла, че клоните, които са изрязали, са от палми (Йоан 12:13).

В тази първа Цветница, хората също почитат Исус вербално: „Народът, който вървеше отпред или Го следваше, викаше: „Осанна на Давидовия Син! Благословен е Идващият в името на Господа! Осанна във висините!“ (Матей 21: 9). В хвалението си към Исус еврейските тълпи цитираха Псалм 118:25-26, признато пророчество отнасящо се за Христос. Алюзията за месиански псалм предизвика възмущение от присъстващите религиозни водачи: „Някои от фарисеите сред народа Му рекоха: „Учителю, възпри учениците Си!“ (Лука 19:39). Исус обаче не видя нужда да изобличава онези, които казваха истината. Той отговори: „Казвам ви, че ако тези млъкнат, камъните ще завикат“ (Лука 19:40).

Между 450 и 500 години преди пристигането на Исус в Йерусалим пророк Захария пророкува събитието, което сега наричаме Цветница: „Ликувай от радост, дъще Сионова, тържествувай, дъще Йерусалимска! Ето твоят Цар идва при тебе; Той е праведен, кротък и носи спасение, възседнал на осел – на младо осле, рожба на ослица“ (Захария 9: 9). Пророчеството се изпълняваше във всяка една подробност и това наистина беше време на радост, тъй като Йерусалим посрещаше своя цар. За съжаление празникът не продължи дълго. Тълпите търсеха Месия, който да ги спаси политически и да ги освободи на национално ниво, но Исус дойде да ги спаси духовно. Преди всичко, основната потребност на човечеството е духовното, а не политическото, културното или националното спасение.

Дори докато множества останали без връхни дрехи махаха с палмови клони и викаха от радост, те пропуснаха истинската причина за присъствието на Исус. Те не можеха нито да видят, нито да разберат кръста. Ето защо, „А когато наближи и видя града, заплака за него и рече: „Да беше и ти узнал поне в този ден какво ти носи мир! Но сега това е скрито от очите ти. Защото ще настанат за тебе дни, когато враговете ти ще те заградят с окопи, ще те обкръжат и отвсякъде ще те притиснат.И ще съсипят тебе, и децата ти ще избият, и няма да оставят в тебе камък върху камък, защото ти не узна времето, когато Бог те посети“ (Лука 19:41-44). Трагично е да видиш Спасителя, но да не го признаеш за такъв, какъвто е. Тълпите, които викаха „Осанна!“ на Цветница викаха „Разпни го!“ малко по-късно същата седмица (Матей 27: 22–23).

Идва ден, в който всяко коляно ще се поклони и всеки език ще изповядва, че Исус Христос е Господ (Филипяни 2:10-11). Поклонението тогава ще бъде истинско. Също така Йоан описва сцена на небето, която представя вечния празник на възкръсналия Господ: „ След това видях – ето голямо множество народ, което никой не можеше да преброи, от всички родове и езици, племена и народи, които стояха пред престола и пред Агнеца, облечени в бели дрехи и с палмови клонки в ръце” (Откровение 7:9, добавен акцент). Тези светии, носещи палми, възклицават: „Спасението ни е от нашия Бог, Който седи на престола, и от Агнеца!“ (стих 10), и кой може да измери радостта им?

Статията е препубликувана от www.gotquestions.com, сайт за библейски отговори, с нужното разрешение. Виж оригинала на английски тук.
Правата върху превода от английски запазени © 2020 г.


[1] „Цветница“ на английски е Palm Sunday или буквално преведено „Палмова неделя“. Това обяснява названието и връзката му с палмовите клони, с които народа застила пътя на Исус. Българската традиция е този празник да се нарича Цветница, б. прев.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s

Create your website with WordPress.com
Get started
%d блогъра харесват това: